Program Festiwalu NURT 2016


XXII FESTIWAL FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2016

21-25 LISTOPADA

 

POKAZY KONKURSOWE

POKAZY TOWARZYSZĄCE

 

KIELECKIE CENTRUM KULTURY

2016

 

 

PONIEDZIAŁEK, 21 LISTOPADA

19:00 – GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ WINDA
MAGIA ŚWIATŁA I CIENIA

Fotografie Benedykta Jerzego Dorysa ze zbiorów Muzeum Teatralnego w Warszawie.

Jest to zespół unikatowych zdjęć popularnych aktorek i aktorów teatralnych, filmowych i rewiowych sfotografowanych przez artystę w latach 1929-1939. Na wystawie będzie można zapoznać się z kanonami piękna obowiązującymi w latach trzydziestych XX wieku, jak również poznać modę lansowaną w tamtym okresie, np. szyfonowe i jedwabne spodnie damskie jako strój wieczorowy i balowy, czy spódnico-spodnie w kategorii mody sportowej. Artystyczny wymiar tej kolekcji to także utrwalony na portretowanych osobach klimat tamtych lat objawiający się sposobem uczesania, noszenia ubrań, pozowania w atelier. Niezwykły jest też – jak w każdej fotografii studyjnej – charakter i rodzaj oświetlenia. Głęboki profesjonalizm Dorysa sprawił, że fotografowane osoby są nie tylko bajecznie podświetlone, ale i magicznie „prześwietlone”. Największym atutem tej wystawy jest dobór fotografii, które – w dużej mierze – sam artysta, nagradzany wielokrotnie w kraju i za granicą (w 1968 r. otrzymał międzynarodowy tytuł „Honoraire Excellence F.I.A.P.”) wybral ponad czterdzieści lat temu (Galeria ZPAF w Warszawie, maj-czerwiec 1974 – „Aktorzy i moda lat trzydziestych”) na wystawę dokumentującą swoją twórczość w zakresie portretowej fotografii artystycznej.

 

 

WTOREK, 22 LISTOPADA

 

 

POKAZ I

9:00 – 11:30    DUŻA SCENA KCK

W CO GRA PUTIN?

 

1.    NOTATKI Z CIEMNOŚCI. ALEPPO                (88’)
REŻ. WOJCIECH SZUMOWSKI, MICHAŁ PRZEDLACKI
Przerażający spiętrzeniem śmiercionośnych sytuacji dokument z pierwszej linii frontu syryjskich bojowników, walczących z juntą Asada, wspieraną przez Rosjan.

2.    BAŁTYCKI POKER. W CO GRA PUTIN?            (55’)
REŻ. IWONA POREDA – ŁAKOMSKA
Próba filmowej penetracji postaw młodych Łotyszek w sytuacji wojennego zagrożenia i rosyjskich prowokacji granicznych.

 

POKAZ II

12:30 – 14:30    DUŻA SCENA KCK

DAJĄ RADĘ!

3.    CHEERLEADERKI                            (40’)
REŻ. SŁAWOMIR WITEK
Notacja filmowa trudnych przygotowań niepełnosprawnych dziewczynek do prawdziwie profesjonalnego występu cheerleaderek.

4.    DOTYK SPOJRZENIA                            (28’)
REŻ. ROMAN WASILUK
Filmowa rejestracja spotkań młodego artysty z rówieśnikiem, którego determinacja odzyskania wzroku, owocuje nie tylko religijną pasją wiary, ale i wspólnym, służącym niewidomym, projekcie artystycznym

5.    DRUŻYNA Z ZESPOŁEM                        (9’)
REŻ. MONIKA SKRZYPCZAK
Reportaż z zajęć ju-jitsu unikatowej  jaworzniańskiej grupy dzieci z Zespołem Downa, prowadzonej przez pasjonata – profesjonalnego mistrza tej dyscypliny.

6.    ROGAL DAJE RADĘ                            (12’)
REŻ. MONIKA MELEŃ
Reportażowa notacja aktywności pełnego aktywności niepełnosprawnego, bardzo świadomie wstępującego w swoje dorosłe życie.

7.    GDZIE JESTEŚ MARY ROSE?                    (29’)
REŻ. ZBYSZEK MAZIARZ
Reportaż , docierający do niepokornej filipińskiej biedaczki, której nieoczekiwana pomoc polskiego businessmana odmieniła całkowicie życie.

 

POKAZ III

17:00 – 19:00     MAŁA SCENA KCK

DOTKNIĘCIE ZŁA

8.    DOTKNIĘCIE ANIOŁA                        (60’)
REŻ. MAREK TOMASZ PAWŁOWSKI
Unikatowo artystycznie  ukształtowany  filmowy obraz cudownego ocalenia z Holocaustu rodziny oświęcimskiego rabina.

9.    KARSKI I WŁADCY LUDZKOŚCI                    (55’)
REŻ. SŁAWOMIR GRÜNBERG
Pełna dramatyzmu filmowa rekonstrukcja daremnych działań uzyskania międzynarodowej pomocy dla zabijanej przez Niemców w Polsce społeczności żydowskiej przez niezłomnego i nie mogącego się pogodzić z mechanizmem Holocaustu – kuriera polskiego – Jana Karskiego

 

 

20:00     – MAŁA SCENA KCK
ŚWIATOWE KINO
POKAZ PRZEDPREMIEROWY FILMU
„WEJŚCIE SMOKA!” reż. Mani Haghighi

Najbardziej tajemniczy i oryginalny obraz w konkursie głównym tegorocznego Berlinale!
Wydarzenia będące punktem zwrotnym w historii ukazanej w filmie miały miejsce w 1964 roku piętnaście lat przed rewolucją islamską (1979 roku). Agent policji zostaje wysłany na wyspę, która była miejscem zesłania dla przeciwnika szacha. Jeden z nich 62 dni przed zwolnieniem zginął. Agent odkrywa, że zesłaniec został zamordowany i upozorowano jego samobójstwo.
Twórcy filmu snują swoją fantastyczną intrygę uwiarygadniając akcje filmu fragmentami stylizowanymi na dziejący się współcześnie dokument, i normalnym trzymającym w napięciu filmem fabularnym ukazującym perypetie bohaterów (w czasie pierwszego pobytu na wyspie, drugiego, przesłuchań, i kilka lat po nich).
Film urzeka przepięknymi zdjęciami, intrygującą, fascynującą historią, dynamiczną akcją, niewyobrażalnie orzekającymi plenerami, irańską egzotyką (której specyficzność polega na tym, że jest ona jednocześnie niezwykła i daleka, i całkowicie zrozumiała dla Europejczyków).

 

 

ŚRODA, 23 LISTOPADA

 

POKAZ IV        

9:00 – 11:30    – DUŻA SCENA KCK

UWAGA! INTERES!!

 

10.     JAK KUPILIŚMY BILING TELEFONU                (26’)
REŻ. JAROSŁAW JABRZYK
Reportażowa rekonstrukcja zakresu inwigilacji polskiego społeczeństwa przez rodzime tajne służby

11.     ŚLIMAKI.                                    (29’)
REŻ. GRZEGORZ SZCZEPANIAK
Filmowa satyra  na nieprofesjonalne businessowe „chciejstwo” polskich „żółtodziobów”.

12.     PASJA PO BABCI                            (29’)
REŻ. BEATA HYŻY – CZOŁPIŃSKA
Notacja filmowa, rejestrująca skuteczne funkcjonowanie w businessie tradycyjnej pasji przodków

13.     ANATOMIA STARTUPU                        (51’)
REŻ. ALESANDER DEMBSKI
Rejestracja kilku sposobów pełnego zawodowych sukcesów funkcjonowania w branży przez młodych polskich ambitnych „ludzi interesu”.

14.     NIEZŁY HIP-HOP: ARKADIO                    (20’)
REŻ. DAGMARA WYSOCKA, ŁUKASZ KRASNY
Zrealizowany w konwencji hip-hopu filmowy zapis marzeń budzącego się do aktywnego życie młodego ambitnego polskiego człowieka, in spe: prawdziwego nowoczesnego przedsiębiorcy.

 

POKAZ V

12:30 – 14:30    – DUŻA SCENA KCK

INNI

15.     INNY                                    (19’)
REŻ. ALLICJA GRZECHOWIAK
Reportażowy portret „odmieńca”, który w codziennym trudzie w pełni świadomego kształtowania swego wnętrza, potrafił nie tylko „odbić się od dna” ludzkiego poniżenia, ale – co ważniejsze – potrafił odnaleźć sens „zwyczajnego” życia.

16.     GORAN – THE CAMEL MAN                    (17’)
REŻ. MARCIN LESISZ
Filmowa sylwetka prawdziwie <wolnego> człowieka , prowadzący niezależny żywot przyjaznego naturze „łazika”.

17.     CZEŚĆ, DO ZOBACZENIA                        (20’)
REŻ. IZABELA SZUKALSKA
Przyjacielskie, filmowe wspomnienie niepowtarzalnej osobowości zmarłej przedwcześnie w bardzo dramatycznych okolicznościach katowickiej reporterki telewizyjnej.

18.     NAPISANE ŻYCIE. WISŁAWA SZYMBORSKA        (59’)
REŻ. MARTA WĘGIEL
Przepojony krakauerską atmosferą wspomnieniowej narracji filmowy konterfekt polskiej noblistki.

 

POKAZ VI

17:00 – 19:00     – MAŁA SCENA KCK

STRAŻNICY PAMIĘCI

19.     PRZY PLANTY 7/9                            (87’)
REŻ. MICHAŁ JASKULSKI, LAWRENCE LOEWINGER
Realizowany konsekwentnie przez lata  film dokumentujący pasję i siłę „odbrązowienia” rzuconej na Kielce przez powojenny pogrom Żydów klątwy programowego polskiego antysemityzmu.

20.     STRAŻNICY PAMIĘCI                        (26’)
REŻ. MARIUSZ MALEC
Próba filmowej „anatomii po latach” sobiborskiej zbrodni ludobójstwa zaplanowanej i konsekwentnie przeprowadzonej przez niemieckich zbrodniarzy

 

 

20:00  –  MAŁA SCENA KCK

ŚWIATOWE KINO

„NIEZNANY LĄD” – POKAZ FILMOWEJ TRYLOGII LARISSY SANSOUR:
– „A SPACE EXODUS”
– „NATION ESTATE”
– “IN THE FUTURE THEY ATE FROM THE FINEST PORCELAIN”

ORAZ SPOTKANIE Z PANIĄ REŻYSER

LARISSA SANSOUR
Urodzona w Jerozolimie artystka, dla której film jest tylko jedną (choć może       i najważniejszą!) z form wyrazu. Studiowała sztuki piękne w Kopenhadze, Nowym Jorku i Londynie.
Jej prace mają charakter interdyscyplinarny, są zanurzone we współczesnym dialogu politycznym i stanowią mądre połączenie dostępnych środków artystycznej wypowiedzi.
Można je oglądać  (między innymi) w takich miejscach jak: Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum Królowej Zofii w Madrycie, Centrum Fotografii w Sydney czy w  City Museum of Contemporary Art w Hiroszimie.

Te trzy filmy („A Space Exodus”, „Nation Estate”, „In The Future They Ate From The Finest Porcelain”) odkrywają różne aspekty zawirowań politycznych na Bliskim Wschodzie, poruszają tematykę strat, przynależności, dziedzictwa i tożsamości narodowej.
Za pomocą języka science-fiction i przejmującej filmowej impresji ta trylogia przedstawia wizję Bliskiego Wschodu na skraju Apokalipsy.

 

 

CZWARTEK, 24 LISTOPADA

 

POKAZ VII

9:00 – 11:30    – DUŻA SCENA KCK

ŻYCIE, ŻYCIE…

21.     ŻYCIA NIE MOŻNA ZMARNOWAĆ                (55’)
REŻ. KRZYSZTOF TADEJ
Filmowa rekonstrukcja sensu ofiary dwóch współczesnych polskich misjonarzy w peruwiańskich Andach.

22.     HEJT, KTÓRY NISZCZY ŻYCIE                    (31’)
REŻ. ENDY GĘSINA-TORRES
Reporterski rejestr tragicznych skutków drastycznego internetowego hejtu.

23.     ŻYJĄC Z WARSZAWĄ                        (40’)
REŻ. JONATHAN RAMSEY
Przewrotna pochwała zachodnich businessmanów „swojej” nowej państwowej stolicy, którą – zgodnie z ich wyborem – stała się Warszawa.

24.     JEDEN KLUB, JEDNA MIŁOŚĆ, JEDNO MARZENIE    (20’)
REŻ. MONIKA GAŁĄZKA
Filmowo-reportażowe egzemplum właściwie oddziałującego sportowego mecenatu

 

POKAZ VIII

12:30 – 14:30    – DUŻA SCENA KCK

NIEZAPOMNIANI

25.     HAKERZY „SOLIDARNOŚCI”                    (51’)
REŻ. GRZEGORZ LINKOWSKI
Filmowa „anatomia sukcesu” przywołująca i ujawniająca  po latach kulisy niesłychanie sprawnego i skutecznego działania podziemnej radiostacji „Solidarności” w Świdniku

26.     SKAZANI NA ZAPOMNIENIE                    (12’)
REŻ. KATARZYNA SIERADZKA, KRZYSZTOF DZIEWIĘCKI
Relacja filmowa, rejestrująca przebieg procesu przywracania czci i chwały szczątkom powojennych bojowników o demokratyczną Polskę, skrytobójczo zamordowanych przez komunistycznych siepaczy

27.     KSIĄDZ                                    (55’)
REŻ. MARIA DŁUŻEWSKA
Wstrząsający wymową wielu nieznanych zbrodniczych detali obraz likwidacji niezłomnego  kapelana „Solidarności” – dziś: błogosławionego –  księdza Jerzego Popiełuszki.

 

POKAZ IX

17:00 – 19:00    – MAŁA SCENA KCK

UCIECZKA PRZED ZAGŁADĄ

28.     KULOODPORNA PANI                        (23’)
REŻ. KRZYSZTOF ŻUROWSKI
Filmowa opowieść o współczesnych losach naddonieckich rodzi, szukających schronienia we Lwowie.

29.     MARDIN                                    (23’)
REŻ. ANDRZEJ SZYPULSKI
Relacja filmowa, która niespodziewanie wykraczając poza schemat wydarzeniowej reporterki, próbuje zrozumieć syryjski konflikt poprzez myślenie Turków – mieszkańców graniczącej z Syrią mieściny.

 

20:00        – MAŁA SCENA KCK

POKAZ SPECJALNY FILMU „KABARET ŚMIERCI” W REŻYSERII ANDRZEJA CELIŃSKIEGO.

„Kabaret śmierci” to koprodukcja Redakcji Filmu Dokumentalnego i Reportażu TVP 2 oraz Grupy dr. A.R. Kwiecińskiego. Opowiada o artystach żydowskiego pochodzenia walczących o przetrwanie za pomocą jedynej dostępnej im broni – twórczości muzycznej, teatralnej i filmowej. Przed hitlerowskim aparatem represji bronią się za pomocą żartu, przedstawień kabaretowych, skeczy, spektakli, piosenek, koncertów. Organizują je w obozach koncentracyjnych i gettach. Walczą o życie, ale przede wszystkim o duszę i godność.

 

 

PIĄTEK, 25 LISTOPADA

 

11:00        – DUŻA SCENA KCK

WARSZTATY Z KRZYSZTOFEM MIKLASZEWSKIM
„OPOWIEŚĆ O PRAWDZIWYM ŚMIECHU”

„Pamiętnik Piotra S. czyli zawsze w sobotę”  (czas trwania : 25 minut)
Dokumentalny zapis kilkunastu występów publicznych krakowskiego kabaretu Piwnica Pod Baranami w trudnym politycznie momencie Polski i Polaków początku lat osiemdziesiątych, uwydatniających rolę i fenomen prowadzącego Piwniczne Wieczory – mistrza wodzirejów – legendarnego Piotra Skrzyneckiego , obok którego pojawiają się na ekranie – Piwniczne Gwiazdy : Ewa Demarczyk , Halina Wyrodek ,  Marek Grechuta ,Andrzej Warchał , Zygmunt Konieczny, Jan Kanty Pawluśkiewicz na czele całej wspaniałej plejady kabaretowych wykonawców
Scenariusz i reżyseria: Andrzej Maj i Krzysztof Miklaszewski , zdjęcia: Jerzy Gościk i Janusz Hnatyk , dźwięk: Jerzy Pental i Andrzej Knapek – produkcja : TVP Kraków 1981 ( pierwsza emisja telewizyjna : 1989 rok , jako że film został uznany za…niecenzuralny )

„TU! SZEŚĆDZIESIĄTKA!!” (czas trwania: 43 minuty)
To jeden ze znaczących „półkowników” Krzysztofa Miklaszewskiego, zrealizowanych w latach 1980-81, a dokończonych w roku 1989 przed jednorazową emisją telewizyjną. Znaczące są końcowe napisy filmu ,które zawierają apel o …ujawnienie się ekip filmowo-telewizyjnych ,które współpracowały z autorem filmu , który zniszczył papierkową dokumentację, zawierającą zupełnie inny  charakter zleceń na wykonanie felietonów filmowych : zamiast np. dokrętki z występu KABARETU w kopalni JASTRZĘBIE czy stoczni GDAŃSKIEJ widniało na nich zamówienie na  dokrętkę z „narady aktywu partyjnego”. Film to unikatowa próba „anatomii” powstawania poszczególnych programów w studio Teatru PR przy ul. Myśliwieckiej w Warszawie, jak i występów estradowych w środowiskach inteligenckich (Klub NOT w Warszawie ) i  w gremiach elit robotniczych (wspomniane JASTRZĘBIE czy STOCZNIA GDAŃSKA), próba – komentowana zarówno przez twórców audycji czy programu (reżyser – Jerzy PRUSKI czy scenarzysta – Marcin WOLSKI) jak i  jego wykonawców tych warszawskich ( Marian KOCINIAK, Marian OPANIA, Krzysztof KOWALEWSKI, Andrzej ZORSKI , Andrzej FEDOROWICZ, Tadeusz ROSS), jak i tych wrocławskich ( Jan KACZMAREK , Leszek NIEDZIELSKI ,Włodzimierz PLASKOTA , Ewa SZUMAŃSKA ).

 

 

13:00     – MAŁA SCENA KCK

ŚWIATOWE ODKRYCIA MARII MALATYŃSKIEJ –
POKAZ FILMU „PIANO” – REŻ. VITA MARIA DRYGAS
oraz SPOTKANIE Z PANIĄ REŻYSER

Jedną z głównych bohaterek filmu Vity Drygas jest studentka Konserwatorium Muzycznego w Kijowie, która ocaliła pianino niesione na barykady. Uratowane pianino, pierwotnie miało stać się jednym z elementów konstrukcji szańców na ukraińskim Majdanie. Zamiast tego stało się symbolem i ważnym uczestnikiem rewolucji. Instrument połączył losy czworga zupełnie różnych osób – Antonettie, pierwszej wykonawczyni muzyki Chopina i ojczystego hymnu na Majdanie, Lyudmily Chichuk, światowej sławy kompozytorki, żołnierza Volodimira oraz Bohdana, zamaskowanego mężczyzny, który odkrył w sobie miłość do niezwykłego pianina.

Siła oddziaływania pianina okazała się jednak znacznie większa – zjednoczyła niemal wszystkich protestujących na Majdanie, którzy wspólnie – na przekór zimnu i niedogodnościom – śpiewali poruszające pieśni ludowe i hymn Ukrainy. Muzyka okazała się groźniejsza niż butelki z koktajlami Mołotowa, a władza nazwała grających „piano ekstremistami”.

VITA MARIA DRYGAS
Reżyserka i autorka zdjęć. Urodziła się w 1984 roku w Wilnie. Absolwentka filologii    francuskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Studiowała fotografię w PWSFTViT w Łodzi. Ukóczyła program Studio Prób w Mistrzowskiej Szkole Andrzeja Wajdy. Obecnie studentka ostatniego roku na wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Zadebiutowała krótkometrażowym filmem dokumentalnym „Nóż w wozie”.

 

 

19:00        – MAŁA SCENA KCK
GALA FINAŁOWA XXII FESTIWALU FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2016
WSPOMNIENIE ANDRZEJA KOZIEI – POKAZ FILMU „KOZIEJKO” W REŻYSERII EDYTY RUSZKOWSKIEJ

 

 

NA WSZYSTKIE POKAZY WSTĘP WOLNY!!!

 

INFORMACJE I REZERWACJE:
IMPRESARIAT KCK
TEL. 41 344 90 54