PROGRAM NURT 2010


 
XVI OGÓLNOPOLSKI NIEZALEŻNY PRZEGLĄD FORM DOKUMENTALNYCH

NURT 2010

22 – 26 LISTOPADA 2010

PROGRAM

22 LISTOPADA – PONIEDZIAŁEK

– 16:00
POKAZ FILMÓW – LAUREATÓW NURT 2009
– „AMERYKANIN W PRL” – REŻ. PIOTR MORAWSKI, RYSZARD KACZYŃSKI
– „DOWÓDCA EDELMAN” – REŻ. ARTUR WIĘCEK

(Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Leśna 16)

– 19:00

WERNISAŻ WYSTAWY „KIEŚLOWSKI. ŚLADY. PAMIĘĆ”
ORAZ PLAKATÓW FILMÓW KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO

Wystawa prezentuje czarno – białe zdjęcia wykonane przez Krzysztofa Kieślowskiego studenta pierwszego roku Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi w roku akademickim 1965/1966. Tych kilkadziesiąt fotografii stanowi wyjątkowy dokument z epoki autobusów „ogórków”, chłopięcych fartuszków szkolnych z białymi kołnierzykami, gry w „noża”… Pokazują jesienną – w deszczu i zimową – ośnieżoną Łódź z jej nowymi wieżowcami i starymi kamienicami, ciemnymi bramami, podwórzami, witrynami sklepów, balustradami balkonów i dorosłymi mieszkańcami o zniszczonych, zmęczonych – często starych już – twarzach i dziećmi o roześmianych buziach. Poruszają, przywołują wspomnienia, budzą refleksje. Fotografie te są złożonym portretem miasta, przedstawionego przez pryzmat człowieka, stanowiącego – jak pokazała przyszłość – główny temat filmowych prac Kieślowskiego.
 
Wszystkie prezentowane fotografie są wyjątkowe i stanowią znakomite świadectwo wrażliwości i dojrzałości młodego człowieka, znakomitego obserwatora i dokumentalisty, przyszłego reżysera filmów dokumentalnych i fabularnych, którego realizacje docenił wkrótce cały świat.
(Galeria Sztuki Współczesnej „WINDA” oraz Duże Foyer)
Wystawa zrealizowana dzięki Muzeum Kinematografii w Łodzi.
 


– 20:00

FILMOWY POKAZ SPECJALNY:
(filmy dokumentalne poświęcone Krzysztofowi Kieślowskiemu)

– „KRZYSIEK KIEŚLOWSKI” REŻ. WOJCIECH MALINOWSKI

Roman Kieślowski, ojciec reżysera, przez 20 lat chorował na gruźlicę, na którą zapadł w czasie wojny. Choroba uniemożliwiła mu normalne życie, skomplikowała też bytowanie całej rodziny. Często przebywał w sanatoriach, a wówczas żona wraz z synem i córką przenosiła się w ich pobliże, gdzie podejmowała pracę urzędniczki. Tak w latach 50. Krzysztof Kieślowski trafił do Sokołowska, pierwszego w świecie – jak wspomina lekarz chorób płuc Stanisław Domin – ośrodka sanatoryjnego, na którym wzorowali się walczący z gruźlicą w całej Europie. Autor filmu wraz ze Stanisławem Górskim, dawnym szkolnym kolegą Krzysztofa Kieślowskiego, wędruje śladami reżysera po Sokołowsku i Wałbrzychu, szukając ludzi, którzy pamiętają chłopca, wspomnień po nim, miejsc i wydarzeń, które kształtowały jego wrażliwość i wyobraźnię

Mała Scena KCK

23 LISTOPADA – WTOREK

I POKAZ KONKURSOWY
9:00 – 11:00

OPOWIEŚCI (NIE TYLKO) KATYŃSKIE

1. (110)    „OPOWIEŚĆ KATYŃSKA”  [60’]

sc. i reż.: Józef Gębski, Dariusz Bielawski ; zdj.: Henryk Janas, Marek Głowiński, Bożydar Gławow ; dźw.: Jarosław Bajdowski ; muz.: Jerzy Chruściński ; mont.: Sławomir Niedochodowicz, Janusz Niedochodowicz, prod.: ART – Media Dariusz Bielawski
 
Wstrząsająca prawdą wyznania świadka ludobójczej zbrodni przedśmiertna filmowa spowiedź ks.Zdzisława Paszkowskiego, kapelana Rodzin Katyńskich.
 

2. (13)    „PRYWATNE ŚLEDZTWO MAJORA ZAKIROWA”    [17’]

sc. i reż.: Jarosław Mańka ; zdj.: Zbigniew Liśkiewicz, Walter Sarkowicz ; dźw.: Zbigniew Liśkiewicz, Walter Sarkowicz ; mont.: Marcin Dulemba, prod.: TVP Kraków
 
Filmowa rekonstrukcja odkrywania tajemnicy Katynia przez nie mogącego się pogodzić z wymową faktów oficera KGB.
 

3. (24)    „MAM PRAWO TU STAĆ”                        [18’]

sc. i reż.: Michał Brożonowicz ; zdj.: Michał Brożonowicz ; dźw. i muz.: Michał Brożonowicz ; mont.: Michał Brożonowicz, prod.: Michał Brożonowicz
 
Sprowokowana samą obecnością autora reporterska notacja nienawistnych zachowań „obrońców” Krzyża sprzed Pałacu Prezydenckiego w Warszawie.
 

4. (87)    „PAWEŁ Z TARSU. POJEDNANIE ŚWIATÓW”        [28’]

sc. i reż.: Grzegorz Misiewicz ; zdj.: Maciej Adamiak, Krzysztof Bonarski ; dźw.: Rafał Flejter ; muz.: Krzysztof Stanisławski ; mont.: Maciej Adamiak, prod.: Dariusz Trętowicz Framesound Poland
 
Jedna z kreatywnych opowieści filmowych trafnie zaprogramowanego edukacyjnego cyklu , przybliżającego we współczesnych realiach wspaniałe , zapoznane postaci wielkich myślicieli przeszłości
 

II POKAZ KONKURSOWY
12:00 – 14:00

OBRAZY ŻYCIA

5. (23)    „PODSŁUCHANE ŻYCIE”                        [52’]

sc. i reż.: Krystyna Mokrosińska ; zdj.: Tomasz Kowalewski ; dźw.: Adam Niemiec, Wojciech Zająkała ; muz.: Joanna Badełek ; mont.: Beata Barciś, prod.: Telewizja Polska S.A.
 
Portret Jana Józefa Lipskiego , którego nieustanne kłopoty z otaczającą rzeczywistością , korygującą jego „wspaniałe życie” wynikały po prostu z jego niezłomnej postawy uczciwego ideologa.
 

6. (38)    „ALA Z ELEMENTARZA”                        [29’]

sc. i reż.: Edyta Wróblewska ; zdj.: Piotr Niemyjski ; dźw.: Jacek Stępiński ; muz.: Marcin Kuczewski ; mont.: Grzegorz Mazur, Urszula Laskowska ; prod.: Studio Filmowe KALEJDOSKOP, współfinans. Polski Instytut Sztuki Filmowej.
 
Malowany wszystkimi kolorami wszystkich życiowych pasji filmowy konterfekt Aliny Margolis – Edelmanowej , której niepospolitą drogę życiową „przepowiedział” legendarny twórca polskiego elementarza.
 

7. (20)    „OBRAZY Z FABRYKI ŚMIERCI”                [43’]

sc. i reż.: Małgorzata Imielska; zdj.: Michał Sobociński ; dźw.: Andrzej Brzoska ; muz.: Michał Lorenc ; mont.: Adam Kwiatek, prod.: Jadwiga Wendorff.
 
Ukraszona marzeniami i nadzieją na przetrwanie filmowa historia codziennego bytowania więźniów Auschwitz przez nich samych utrwalona pędzlem , kredą , węglem , ołówkiem , piórkiem, a także dłutem i młotkiem.
 


III POKAZ KONKURSOWY
17:30 – 19:30

PRAWDA, DOBRO I PIĘKNO

8. (80)    „PRAWDA, DOBRO I PIĘKNO. FILM O BOHDANIE PORĘBIE”                    [37’]

sc. i reż.: Ksawery Szczepanik ; zdj.: Kacper Fertacz, Kacper Czubak, Michał Rytel, Ksawery Szczepanik ; dźw.: Maciej Kaliński, Mariusz Bielecki, Tomasz Sikora ; mont.: Paweł Suchta, prod.: Darek Dikt Biuro Pomysłów w koprodukcji z TVP Kultura, współfinans. Polski Instytut Sztuki Filmowej.
 
Zobiektywizowana filmowa wiwisekcja rozdartej „polskością” duszy Bogdana Poręby – zdolnego twórcy, którego ideologiczna ortodoksja zaprzeczała jego artystycznym dokonaniom.
 

9. (43)    „KOLBA, NA SZCZĘŚCIE”                        [53’]

sc. i reż.: Tomasz Drozdowicz, Maria Nockowska ; zdj.: Józef Szymura ; muz.: Marzena Majcher ; mont.: Tomasz Drozdowicz, Maria Nockowska, prod.: Studio Filmowe AUTOGRAF, Telewizja Polska – Agencja Filmowa.
 
Ujmująca klimatem optymizmu życiowego „historia choroby” opowiedziana przez przyjaciół Pięknego Człowieka , na co dzień poprzez sztukę oddalającego od siebie medyczny „wyrok śmierci”.
 

10. (97)    „JUŻ NIE ZAPOMNISZ MNIE”                    [53’]

sc. i reż.: Marek Maldis ; zdj.: Piotr Cwyl, Michał Sadowski, Marek Maldis ; dźw.: Michał Sadowski ; muz.: Marianna Zając ; mont.: Tomasz Domański, prod.: TVP Warszawa dla TVP Polonia
 
Oprawiona tytułową ramą przedwojennego przeboju , pełna ciepła ,ale i nostalgii sylwetka gwiazdora filmu i estrady – Aleksandra Żabczyńskiego, wieczną pamięć o którym zachowuje grono zakochanych fanek z pokolenia jego nieistniejących wnuków.
 

PROWADZENIE POKAZÓW I DYSKUSJI Z TWÓRCAMI:
ANDRZEJ KOZIEJA

DUŻA SCENA KCK

20:00

GALA OTWARCIA

OGÓLNOPOLSKIEGO NIEZALEŻNEGO PRZEGLĄDU FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2010

POKAZ SPECJALNY FILMU

„NIEDOKOŃCZONY FILM / UNFINISHED FILM”

REŻ. YAEL HERSONSKI

PROD. NIEMCY, IZRAEL

W maju 1942 roku do warszawskiego getta przybyła ekipa filmowa Urzędu Propagandy III Rzeszy. Operatorzy pracowali przez miesiąc, rejestrując sceny z życia ulicy, pokazując skrajną nędzę i świat dobrze odżywionych, wchodząc do zabiedzonych podwórek i wykwintnych restauracji, kreując świat kontrastów i pracując nad „uchwyceniem żydowskiego charakteru”. Zapis odnaleziono zaraz po wojnie, w archiwach filmowych nazistów. Przez lata uważano go za prawdziwy portret życia w warszawskim getcie.

Reżyserka Yael Hersonski postanowiła zbadać okoliczności powstania filmu.  50-minutowy zapis przestudiowała ujęcie po ujęciu, przejrzała archiwa, prywatne zapiski na temat obecności ekipy w getcie, dotarła do materiałów z przesłuchań niemieckiego operatora filmowego, Willy’ego Wista. Mozolna analiza pokazuje, że dokument to jeszcze jedna mistyfikacja propagandy nazistów, a „normalne” życie od początku do końca zaaranżowano, pod bacznym okiem pilnujących porządku esesmanów.

Na film składają się wspomnienia i komentarze ocalonych, fragmenty niesławnego filmu, sylwetki uchwyconych w kadrze niemieckich operatorów i przerażone spojrzenia filmowanych mieszkańców getta. Wychwycone przez reżyserkę niuanse przenoszą film na poziom uniwersalny, każą zastanowić się nad naturą i uwarunkowaniami każdego zapisu archiwalnego.

 

MAŁA SCENA KCK

24 LISTOPADA – ŚRODA

IV POKAZ KONKURSOWY
9:00 – 11:00

DEZERTERZY

11. (7)    „ZESTRZELONY NAD CZECHOSŁOWACJĄ”        [49’]

sc. i reż.: Jerzy Morawski; zdj.: Jacek Knopp ; dźw.: Sławomir Szadkowski ; mont.: Paweł Deliś, prod.: Irena Morawska dla TVP S.A.
 
Zainspirowana poszukiwaniami córki zaginionego dokumentalna weryfikacja wydarzenia z roku 1975 , kiedy to pilot ostatniego polskiego dwupłatowca usiłował uciec z PRL-owskiego” raju”.
 

12. (18)    „DEZERTERZY”                            [22’]

sc. i reż.: Jerzy Zięty; zdj.: Jarosław Wątor ; dźw. i mont.: Jarosław Wątor, prod.: TVP Kraków.
 
Dokumentalne świadectwo pokoleniowej niechęci do Ludowego Wojska Polskiego w pięciu reportersko zestrojonych „opowieściach niesamowitych” dezerterów, którzy w swoich zawodach wybili się ponad przeciętność.
 

13. (33)    „TATA ZZA ŻELAZNEJ KURTYNY”                [52’]

sc. i reż.: Krzysztof Rzączyński ; zdj.: Michał Popiel – Machnicki ; dźw.: Krzysztof Rzepecki, Rafał Wiszowaty ; muz.: Jem Panufnik, Andrzej Panufnik ; mont.: Beata Barciś, prod.: Ryszard Urbaniak (TVP KULTURA), Agencja Filmowa TVP dla European Broadcasting Union.
 
Przywołany tęsknotą synowskiej duszy i doświadczeniem sentymentalnej podróży do Kraju Ojca portretrodzinny Andrzeja Panufnika – znakomitego kompozytora , który uciekając na Brytyjskie Wyspy zrezygnował z uroków „socjalistycznej sławy”.
 


V POKAZ KONKURSOWY
12:00 – 14:00

ŚWIAT WEDŁUG…

14. (53)    „NOWOHUCKA KRONIKA FILMOWA”            [12’]

reż.: Jerzy Ridan ; sc.: Jerzy Ridan, Marek Nawracaj, Marcin Kaproń, Robert Musiałek ; zdj.: Jerzy Ridan ; dźw.: Krzysztof Ridan ; muz.: Krzysztof Ridan ; mont.: Krzysztof Ridan, prod.: Ośrodek Kultury im. Cypriana Kamila Norwida, „Luna Film” Kraków.
 
Oryginalny zapis codziennych wydarzeń w Nowej Hucie w formie kronikowego filmowego collage’u.
 

15. (73)    „DO DNA”                                    [20’]

sc. i reż.: Maciej Głowiński ; zdj.: Maciej Głowiński, Mai Bui Ngoc, Marcin Drewnowski ; dźw.: Maciej Głowiński ; muz.: „Zespół Mentalnych Narzędzi”, Jacek Brzeszczyński ; mont.: Maciej Głowiński, prod.: Maciej Głowiński.
 
Pouczający , ujmujący swą optymistyczną wymową reporterski” dokument nawrócenia” (psychicznego i fizycznego) nałogowego alkoholika.
 

16. (10)    „PRZYJACIELE”                            [8’]

sc. i reż.: Barbara Jaworska, Piotr Wąsiński ; zdj.: Piotr Sędzikowski ; dźw.: Waldemar Olszewski ; muz.: Piotr Wasiński ; mont.: Aleksander Stefański, prod.: TVP Wrocław dla TVP S.A. Program 2.
 
Reporterska impresja o sile przyjaźni , która dwóm niepełnosprawnym młodzieńcom pozwala normalnie przeżywać kolejny dzień życia dorosłego.
 

17. (71)    „LECH MAJEWSKI. ŚWIAT WEDŁUG BRUEGELA”    [45’]

sc. i reż.: Dagmara Drzazga ; zdj.: Mieczysław Chudzik ; dźw.: Krzysztof Skrzypczak ; muz.: Dagmara Drzazga, Ewa Błachut ; mont.: Norbert Rudzik, prod.: TVP S.A. Oddział w Katowicach dla Redakcji Widowisk Artystycznych TVP 2.
 
Zrealizowana na planie filmu Lecha Majewskiego, który przenikając do wnętrza Breughelowskiego obrazu „Droga na Kalwarię ” pragnie przypominać ,że „każdy dramat skrywa codzienność”.
 

18. (78)    „IMU – JESTEM TOBĄ”                        [3’]

sc. i reż.: Artur Józefowski ; zdj.: Artur Józefowski ; dźw.: Antonio Pinto ; muz.: Antonio Pinto ; mont.: Artur Józefowski, prod.: Artur Józefowski.
 
Pełen młodzieńczego żaru i komputerowej wyobraźni filmowy plakat o sile miłości.
 

19. (17)    „JAK ANTONISZCZAK ROBIŁ ŚWIAT”            [15’]

sc. i reż.: Malina Malinowska- Wollen ; zdj.: Roman Piotrowski ; dźw.: Maciej Fornal ; mont.: Marcin Dulemba prod.: TVP Kraków.
 
Próba filmowej penetracji w fascynujący świat sztuki najbardziej oryginalnego z polskich animatorów , oglądającego Polaków w krzywym zwierciadle narodowej głupoty.
 

20. (30)    „ARCYŚLĄZAK” z cyklu ETNICZNE KLIMATY        [25’]

sc. i reż.: Waldemar Janda, Beata Dżon ; zdj.: Piotr Kotarba ; dźw.: Piotr Pelechacz ; mont.: Włodzimierz Czwartosz, prod.: TVP S.A.
 
Reportaż w wypracowanej przez lata konwencji cyklu ukazujący sposób myślenia jednego z najbardziej otwartych polskich hierarchów kościelnych , który całe życie pozostał wierny Śląskowi.
 

21. (93)    „KONIEC SEZONU”                            [5’]

reż.: Oskar Kozłowski ; sc.: Maciej Jurewicz ; zdj.: Oskar Kozłowski; dźw.: Maciej Niedzielski ; muz.: Maciej Niedzielski ; mont.: Tomasz Stankiewicz ; prod.: Warszawska Szkoła Filmowa.
 
Impresja o przemijaniu , w której pora roku podkreśla reakcje seniorów ,plażujących w Świnoujściu na pograniczu lata i jesieni.
 

VI POKAZ KONKURSOWY
17:30 – 19:30

GDZIE JEST TEN DOM…

22. (86)    „AFRYKA MOJEGO DZIECIŃSTWA”               [52’]

reż.: Ewa Misiewicz ; sc.: Dorota Kabalewska ; zdj.: Piotr Wąsowski, Henryk Janas, Andrzej Adamczak ; dźw.: Marcin Kustra, Jacek Stępiński ; muz.: Anna Widermańska ; mont.: Joanna Wojtulewicz ; prod.: Fama Films dla TVP 1 PR z udziałem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Senatu RP.
 
Filmowa wielowątkowa saga dokumentalna polskich emigrantów , którzy bytując w Afryce nie utracili ani na chwilę swoich polskich korzeni.
 

23. (9)    „DOM”                                    [44’]

sc. i reż.: Dorota Petrus, Bogdan Lęcznar ; zdj.: Rafał Jerzak ; dźw.: Rafał Jerzak ; muz.: Gori Women Chamber Choir ; mont.: Bogdan Lęcznar, prod.: BAZA Grupa Medialna.
 
Reporterska rekonstrukcja tragicznych wydarzeń wojny domowej w Gruzji w postaci rejestracji rocznicowego spotkania „cudownie ocalonych” w pogranicznym domu, który stał się schronieniem dla ludzi wszystkich zwalczających się nacji.
 

24. (10)    „ALEKSANDRA JEDZIE DO POLSKI”                [53’]

sc. i reż.: Jacek Wasilewski, Albert Jawłowski ; zdj.: Maciej Grubiak ; dźw.: Jerzy Kozak ; muz.: Mateusz Adamczyk ; mont.: Adam Bortnowski, Szymon Kraszewski, Jacek Sułkowski, prod.: ROZWÓJ Zespół Filmowy.
 
Pełna genealogicznych powikłań opowieść filmowa o odzyskaniu polskiej tożsamości narodowej przez dziewczynę już dosyć egzotyczną przez mieszankę krwi dla Rosjan z dalekiej Północy , pośród których wzrastała.
 

PROWADZENIE POKAZÓW I DYSKUSJI Z TWÓRCAMI:
KRZYSZTOF MIKLASZEWSKI

DUŻA SCENA KCK

 

 

 

20:00
SZTUKA DOKUMENTU – SPOTKANIE Z RYSZARDEM BUGAJSKIM

spotkanie z wybitnym polskim reżyserem, jurorem tegorocznego Przeglądu NURT 2010
 
oraz
 
specjalny pokaz filmowy spektaklu „Śmierć rotmistrza Pileckiego” w reżyserii Ryszarda Bugajskiego
 
Fabularyzowany dokument Bugajskiego kapitalnie pokazuje system bezpieczeństwa w Polsce, który bezwzględnie i bezkrytycznie poddany był poleceniom i wskazówkom zza wschodnich mocodawców. Politycy, sędziowie, prokuratorzy wreszcie pracownicy służb bezpieczeństwa lojalnie wypełniali rozkazy radzieckich towarzyszy urzędujących na najważniejszych stanowiskach w powojennej Polsce. Nie było mowy o obiektywnym i uczciwym śledztwie. Tym bardziej nie można było spodziewać się sprawiedliwych wyroków. Tragizm bojowników AK oraz organizacji walczących o niepodległość zarówno z Niemcami i Rosjanami poległ na tym, iż wyroki skazujące, często na śmierć, zapadały nie w salach sądowych, lecz w gabinetach politycznych.
W realizacji Ryszarda Bugajskiego doskonale rozumiał to mający AK-owską przeszłość sędzia Jan Hryckowian kapitalnie odegrany przez Marka Kalitę. Podporządkowany terrorowi komunistycznemu panicznie bał się, iż z niewiadomych przyczyn nagle stanie się niewygodny i wraz z żoną w sfingowanym procesie zostanie skazany na śmierć.
Śmierć rotmistrza Pileckiego” to kapitalna lekcja historii zarówno dla młodych ludzi pragnących dowiedzieć się o mechanizmach „utrwalania” władzy ludowej zaraz po wojnie, jak i dla rzeszy starszych, którzy z niewiadomych powodów tęsknią za starym systemem zbudowanym i funkcjonującym w przeszłości na fundamencie zbrodni, cierpień i krwi wielu wybitnych Polaków.
 
Scenariusz i Reżyseria: Ryszard Bugajski
W rolach głównych: Marek Probosz (Rotmistrz Witold Pilecki), Marek Kalita (Sędzia podpułkownik Jan Hryckowian), Jacek Rozenek (Pułkownik UB Józef Różański), Gabriela Muskała (Maria Pilecka), Jan Monczka (Prokurator pułkownik Stanisław Zarakowski),
 

MAŁA SCENA KCK

 

22:00 – „DOKUMENT BY NIGHT 1” – NOCNY POKAZ SPECJALNY

GAZA: STREFA ŚMIERCI
REŻ. JAMES MILLER    [77`]

W maju 2003 roku, podczas kręcenia filmu „Gaza: Strefa śmierci” znany brytyjski filmowiec, James Miller, został zastrzelony przez izraelskiego żołnierza. Do tej pory nikt nie poniósł odpowiedzialności za tę śmierć. Dokument Millera okazał się byś jednym z najwybitniejszych filmów o konflikcie izraelsko – palestyńskim. Portretuje on zwyczajne dzieci, żyjące w niezwyczajnych warunkach – pomiędzy armią izraelską a palestyńskimi bojownikami, w świecie, gdzie szczytem ambicji jest męczeńska śmierć. Kręcona w Ralah „Gaza: Strefa śmierci” pozwala bliżej poznać : Ahmeda – 12-letniego fana piłki nożnej, który po śmierci przyjaciela, zastrzelonegoprzez izraelskiego snajpera, wstępuje do organizacji terrorystycznej, jedo przyjaciela Mohhameda, który mimo przestróg matki z lojalności wobec Ahmeda poświęca się konstrukcji prymitywnych bomb przeciw izraelskim czołgom oraz Najlę, mieszkającą w strefie przygranicznej, gdzie armia izraelska, tworząc strefę bezpieczeństwa, burzy domy Palestyńczyków. 8 członków jej rodziny ginie z rąk Izraelczyków. Śmierć jej kuzyna organizacje paramilitarne, ogłaszając go męczennikiem, wykorzystują do werbowania kolejnych dzieci.
 

 

KOREAŃSKIE NIEWOLNICE SEKSUALNE
REŻ. ANTHONY GILLMORE     [77’]

Rząd japoński do dziś nie przeprosił koreańskich kobiet, eufemistycznie zwanych „kobietami do towarzystwa” (ang. comfort women), które pod okupacją japońską były wykorzystywane seksualnie przez japońskich oficerów. Młode dziewczyny
już od 12-go roku życia porywano i siłą umieszczano w domach publicznych, gdzie żyły w okrutnych warunkach zmuszane do prostytucji. Szacuje się, że los ten dotknął ponad 200 tysięcy dziewcząt i kobiet koreańskich, które przymuszano do uprawiania seksu z kilkudziesięcioma mężczyznami
dziennie. Te, które przeżyły, nadal czekają na oficjalne przeprosiny i należne im odszkodowania.
 
W trakcie wieloletniej okupacji Korei prowadzonej przez wojska japońskie około 200 000 Koreanek było wykorzystywanych w charakterze seksualnych niewolnic w obozach japońskich. Film opowiada o kilku kobietach, które przeżyły tam gehennę, a po latach domagają się oficjalnych przeprosin i zadośćuczynienia. Wstrząsający dokument opowiadający o „seksualnym niewolnictwie”, będącym nieodłączną częścią wszelkich konfliktów zbrojnych.
 

MAŁA SCENA KCK

 

 

25 LISTOPADA – CZWARTEK

VII POKAZ KONKURSOWY
9:00 – 11:00

MUZYCZNE ŚCIEŻKI ŻYCIA

25. (51)    „I RAZ, I DWA, I TRZY…”                        [12’]

sc. i reż.: Iza Szukalska ; zdj.: Michał Duczymiński ; dźw.: Krzysztof Skrzypczak ; mont.: Ewa Piskor, prod.: TVP Oddział Katowice.
 
Reporterskie odkrycie samorodnego wiejskiego talentu Sebastiana – kolejnego Janka Muzykanta , który – wbrew swemu prototypowi – już teraz , w jedenastym roku życia „zaklepał” sobie posadę organisty w parafialnym kościele.
 

26. (35)    „KOMEDA – MUZYCZNE ŚCIEŻKI ŻYCIA”        [52’]

sc. i reż.: Claudia Buthenhoff – Duffy ; zdj.: Réne Dame, Andreas Höfer, Józef Romasz, Vivien Vogel ; muz.: Andreas Matthias Hornschuh ; prod.: Benedikt Pictures GmbH & Co. KG, Studio Filmowe Kalejdoskop.
 
Oddający charakter bohatera dokument muzyczny w collage’owych zderzeniach wspomnień „możnych tego artystycznego świata”, puszczających wodze ułańskiej fantazji z unikatowymi zapisami dokumentalnymi, uporządkowanymi z niemiecką precyzją.
 

27. (101)    „STAL AKT NITY”                            [6’]

sc. i reż.: Joanna Jarząbek ; zdj.: Małgorzata Bednarska ; muz.: Włodek Kiniorski ; mont.: Kamil Smuga ; prod.: Joanna Jarząbek.
 
Impresja filmowa, próbująca znaleźć takie środki języka wizualnego przekazu , by oddać charakter muzyczno-ruchowego minidramu , zrealizowanego w postindustrialnej przestrzeni.
 

28. (113)    “HARMONIA CHAOSU”                        [51’]

sc. i reż.: Jan Sosiński ; zdj.: Jan Sosiński ; dźw.: Jan Sosiński ; muz.: Nigel Kennedy ; mont.: Jan Sosiński
 
Ekspresywny , bo zrealizowany w „ogniu koncertowej walki”, portret Nigela Kennedy’ ego – wybitnego i wyrazistego wirtuoza , nie przebierającego w ocenach i komentarzach artysty, który całe swe życie podporządkował imperatywowi sztuki.
 

VIII POKAZ KONKURSOWY
12:00 – 14:00

OCZEKIWANIA

29. (82)    „AFGANISTAN – TEN I TAMTEN CZAS”            [22’]

sc. i reż.: Henryk Jantos ; zdj.: Andrzej Skoczylas ; dźw.: Henryk Jantos ; muz.: Henryk Jantos ; mont.: Henryk Jantos
 
Odwołująca się do historii filmowa refleksja nad charakterem kraju , wyniszczanego przez kolejne wojny.
 

30. (109)    EXIT AFGHANISTAN                            [48’]

sc. i reż.: Mariusz Pilis ; zdj.: Artur Łukaszewicz, Marlon van der Seige, Jacko van den Hof, Mike Nolan ; dźw.: Dorian Sten, Menno Euwe, Mike van den Sluijs, Ivo Henak.
 
Zrealizowany z pełną poświęcenia odwagą wojenny reportaż , którego wstrząsające obrazy skutków walki równie mocno komentuje cykl rozmów z talibańskimi dowódcami i duchownymi.
 

31. (42)     CZEKAJĄC NA DESZCZ                       [55’]

reż.: Maciej Górski ; sc.: Maciej Górski, Andrzej Bojańczyk ; zdj.: Paweł Sobczyk, Maciej Górski ; dźw.: Franciszek Kozłowski, Andrzej Bojańczyk ; muz.: Jan Duszyński ; mont.: Leszek Molski, prod.: Studio Filmowe KRONIKA, Telewizja Polska S.A., współfinans. Polski Instytut Sztuki Filmowej.
 
Dokument rysujący sens i znaczenie misji katolickich w najbardziej egzotycznych zakątkach globuw oparciu o trzy budujące biografie polskich księży.
 

IX POKAZ KONKURSOWY
17:30 – 19:30

POLSKA NA PLUSIE?

32. (8)    „KERN”                                    [56’]

sc. i reż.: Grzegorz Królikiewicz ; zdj.: Zdzisław Kaczmarek, Roman Dębski ; dźw.: Andrzej Kowal ; muz.: Henryk Wieniawski ; mont.: Tomasz Krzeszowiec, Cezary Kowalczuk ; prod: Studio Filmow „N” Sp. z o.o.
 
Kontrowersyjna sylwetka Andrzeja Kerna – działacza opozycji i polityka , znanego adwokata łódzkiego , boleśnie przez los doświadczonego ojca , człowieka nie rezygnującego ze swych ideałów i zapamiętałego w walce.
 

33. (59)    „POLAND – COUNTRY IN PLUS”                [6’]

reż.: Piotr Owczarski ; sc.: Piotr Owczarski, Michał Górski ; zdj.: Jacek Suwor ; dźw.: Jacek Suwor ; muz.: Paris Music i VIVAART ; mont.: Jacek Suwor ; prod.: TVP Łódź dla Polskiej Organizacji Turystycznej.

Dokumentalna „pigułka” prezentacji kraju w nowoczesnym reklamowym opakowaniu.

34. (88)    „BALCEROWICZ – GRA O WSZYSTKO”            [56’]

sc. i reż.: Andrzej Fidyk, Anna Więckowska ; zdj.: Adam Freśko ; dźw.: Stanisław Kolenda ; muz.: Agnieszka Burcyn ; mont.: Marcin Konarzewski ; prod: Scorpio Studio, HBO Central Europe.

Potwierdzająca charyzmę i charakter Ojca Polskiej Transformacji filmowa spowiedź Leszka Balcerowicza w kontekście zarówno znakomicie dobranych wyimków PRL – owskiej rzeczywistości, jak i wstrząsających exemplów polskiej nienawiści i nietolerancji w wolnej Polsce.

PROWADZENIE POKAZÓW I DYSKUSJI Z TWÓRCAMI:
MARIAN CURZYDŁO

20:00
„TWARZE PSZONIAKA” – SPOTKANIE Z WYBITNYM POLSKIM AKTOREM WOJCIECHEM PSZONIAKIEM

Dodatkową atrakcją spotkania stanie się projekcja fragmentów znanych i uznanych (nagrodzonych Złotymi Ekranami) telewizyjnych cykli Krzysztofa Miklaszewskiego TWARZE TEATRU i TWARZE TEATRU PO 20 LATACH , poświęconych temu jednemu z najlepszych polskich aktorów.
W cyklu pierwszym w latach 70.tych Miklaszewski – podobnie jak całą 50-tkę swoich
bohaterów – odkrywał Wojciecha Pszoniaka jako „młodego zdolnego” „z krakowskiej prowincji”.
Dwadzieścia lat potem pokazując wraz z samym Pszoniakiem jego polską i międzynarodową karierę dojrzałego twórcy cieszył się z jego osiągnięć.

MAŁA SCENA KCK


22:00
„DOKUMENT BY NIGHT 2” – NOCNY POKAZ SPECJALNY

„Mein Kampf. Prawda o swastyce”

Wstrząsający film dokumentalny ukazujący narodziny, rozkwit i upadek Trzeciej Rzeszy, a także życiową drogę samego Hitlera. Większość wydarzeń ilustrowana jest niepublikowanymi dotąd materiałami takimi jak film z warszawskiego Getta zrealizowany na osobiste zlecenie Goebbelsa. Okazał on się tak drastyczny, że nie został użyty nawet przez hitlerowskich propagandzistów. Inną sensacją są zdjęcia z zagłady Warszawy, ukazujące metodyczne wyniszczanie miasta.

MAŁA SCENA KCK

26 LISTOPADA – PIĄTEK

9:00 – 11:00
WARSZTATY FILMOWE Z KRZYSZTOFEM MIKLASZEWSKIM, DYREKTOREM ARTYSTYCZNYM PRZEGLĄDU „NURT”.

„FILM DOKUMENTALNY A SERIAL”

Taki tytuł otwartego dialogu z kielecką młodzieżą oznacza ujawnianie przez znanego dokumentalistę tajemnic warsztatowych, czym to różni się zarówno w samym sposobie traktowania materiału historycznego jak i w jego uporządkowaniu pojedynczy odcinek dokumentalnego serialu od całościowego filmu , podejmującego ten sam temat.
Okazję do takowej unikatowej egzemplifikacji stworzyły ostatnie dwa lata twórczości Krzysztofa Miklaszewskiego , który najpierw w roku 2008 zrealizował pierwszy polski dokumentalny serial (8.odcinkowy ) o wojnie polsko-bolszewickiej WIELKA WOJNA NA WSCHODZIE 1919 -1921 dla DISCOVERY HISTORIA (po wielokrotnej emisji dostępny teraz na DVD , a rok później stworzył jego filmową syntezę (prod.Studio TANDEM TAREN TO Warszawa).
Uczestnikom seminarium zaprezentuje najpierw jeden odcinek serialu wraz ze szczegółowym komentarzem ,by następnie zderzyć go z filmem ,przynoszącym syntezę zjawiska.

Wielka Wojna na Wschodzie to fabularyzowany serial dokumentalny, który przedstawia wojnę polsko-bolszewicką niemal dzień po dniu. Do pierwszego starcia polsko-bolszewickiego dochodzi 14.02.1919. W tym dniu rozpoczyna się niewypowiedziana wojna z Rosją.

18 sierpnia ma miejsce Bitwa warszawska, jedno z największych zwycięstw w polskiej historii. Bitwa pod Warszawą jest przełomową bitwą w wojnie z bolszewikami. Rozpoczynają się masowe poddania bolszewików do polskiej niewoli.

Wojna kończy się w marcu 1921 roku podpisaniem traktatu ryskiego, w którym Rosja zgadza się między innymi na zapłacenie ogromnego odszkodowania stronie polskiej.
Do dzisiaj Polska nie dostała żadnych pieniędzy.

(Duża Scena KCK)

12:00
FILMOWE ODKRYCIA MARII MALATYŃSKIEJ

Projekcja filmu „Kiedyś w Afryce” w reżyserii Piotra Jaworskiego

Po odzyskaniu dostępu do morza władze II Rzeczypospolitej zamarzyły o podboju Afryki. Zdobyciem tamtejszych terenów miała się zająć Liga Morska i Kolonialna pod kierownictwem generała Gustawa Orlicz-Dreszera. Wkrótce odbyło się uroczyste wodowanie okrętu podwodnego „Orzeł”, w szkołach kształcono przyszłych znawców kolonii, a wieści na temat ekspansji morskiej przekazywał miesięcznik „Morze”. w 1934 roku nawiązano współpracę handlowopolityczną z Liberią, do której w pionierską podróż z portu w Gdyni wyruszył statek „Poznań”.

Duża Scena KCK

 

16:00

SALON ODRZUCONYCH – DOKUMENTALNY PAMIĘTNIK

projekcja najciekawszych filmowych form dokumentalnych, które nie zostały zakwalifikowane do Przeglądu NURT 2010

1. (1) PAMIĘTNIK LEO – REŻ. MAREK NOREK

Paradokumentalny film przedstawia historię czternastoletniego Żyda Leona Silberacha ukrywającego się wraz z rodziną przed deportacją do getta we wsi Mogiła pod Krakowem w latach 1941-1942.

2. (75) W POGARDZIE I CHWALE – WOJCIECH KORFANTY – REŻ. ALEKSANDRA FUDALA

Pełny obraz życia i działalności Wojciecha Korfantego w sprawnym połączenia archiwaliów i scen fabularyzowanych.

3. (11) TAKI TO PLON – REŻ. EUGENIUSZ SZPAKOWSKI

Opis białostockich dożynek, które odbyły się w 1973r., a także jak najbardziej współczesne spojrzenie na tych, którzy przygotowywali tamte wydarzenia i w nich uczestniczyli.

4. (25) PAMIĘTNIK WANDY – REŻ. MAREK NOWAKOWSKI

W 1940r. mała Wanda spotkała w lesie hitlerowskiego namiestnika Kraju Warty Arthura Greisera. Spotkanie to mogło zmienić całe jej życie.

PROWADZENIE POKAZU – ANDRZEJ KOZIEJA

Mała Scena KCK

 

19:00
GALA FINAŁOWA

XVI OGÓLNOPOLSKIEGO NIEZALEŻNEGO PRZEGLĄDU FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2010
Podsumowanie Przeglądu oraz ogłoszenie wyników obrad Komisji Artystycznej oraz wyników głosowania na Nagrodę Publiczności.

Podczas GALI zaprezentowane zostaną piosenki ze spektaklu „W małym kinie – czyli historia kina opowiedziana przebojami muzyki filmowej” w wykonaniu artystów związanych ze Sceną Autorską STUDIO Kieleckiego Centrum Kultury.
Usłyszymy między innymi największe przeboje polskiego filmu okresu międzywojennego („Miłość ci wszystko wybaczy”, „Ach śpij kochanie”) oraz niezapomnianą „Kołysankę” z filmu „Dziecko Rosemary” Romana Polańskiego.

MAŁA SCENA KCK