Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/platne/serwer199031/public_html/autoinstalator/festiwalnurt.pl/wordpress64607/wp-includes/class-wp-term-query.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/platne/serwer199031/public_html/autoinstalator/festiwalnurt.pl/wordpress64607/wp-includes/class-wp-term-query.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/platne/serwer199031/public_html/autoinstalator/festiwalnurt.pl/wordpress64607/wp-includes/http.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/platne/serwer199031/public_html/autoinstalator/festiwalnurt.pl/wordpress64607/wp-includes/http.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/platne/serwer199031/public_html/autoinstalator/festiwalnurt.pl/wordpress64607/wp-includes/class-wp-script-modules.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/platne/serwer199031/public_html/autoinstalator/festiwalnurt.pl/wordpress64607/wp-includes/class-wp-script-modules.php on line 1
Poradnik Formuły 1 – jak od kulis wyglądają kwalifikacje do Grand Prix? - Nurt News

Poradnik Formuły 1 – jak od kulis wyglądają kwalifikacje do Grand Prix?

zawody formuly 1

Każde Grand Prix poprzedza rozbudowana sesja kwalifikacyjna. Często jest ona równie emocjonująca, jak sam wyścig. Jak wyglądają i na czym polegają kwalifikacje w Formule 1? Sprawdzamy to w poniższym artykule!

Weekend wyścigowy zbliża się

Podczas wyścigu Formuły 1 cała uwaga kibiców skupiona jest na kierowcy i jego bolidzie. Nie można jednak zapominać, że za każdym uczestnikiem Grand Prix stoi ogromny zespół osób, odpowiedzialnych za każdy najmniejszy szczegół. To wyjątkowi specjaliści, którzy o motoryzacji wiedzą wszystko. 

Co ciekawe, to właśnie podczas kwalifikacji sztab techniczny ma najwięcej pracy. Uwagi wymaga bowiem niemal każdy element bolidu – prześwit, hamulce, środek ciężkości, spojlery, a nawet ilość paliwa w baku. Nawet minimalna zmiana jednego z nich może skrócić czas pokonywanego okrążenia o ułamek sekundy. 

Istotne są nie tylko odpowiednie ustawienia auta, ale też wybór opon. Każdy zespół przed weekendem wyścigowym otrzymuje w sumie 13 zestawów ogumienia. Tutaj rozpoczyna się cała zabawa. Kluczem do osiągnięcia sukcesu podczas Grand Prix jest bowiem stworzenie odpowiedniej strategii. Jakie opony na kwalifikacje? Podczas wyścigu jeden pit-stop na twardych oponach, czy dwa pit-stopy na mieszance pośredniej? Te pytania mogą mieć kluczowe znaczenie w kwestii zajęcia najlepszych lokat. Obstawianie Formuły 1 pozwala typować zarówno zwycięzców wyścigu jak i kwalifikacji.

Jak przebiegają kwalifikacje do wyścigu?

wyscigi formuly 1

Kwalifikacje to tuż obok wyścigu najbardziej emocjonujący moment weekendu z Formułą 1. Wówczas to kierowcy po raz pierwszy na danym torze zmuszają do maksymalnego wysiłku nie tylko swoje organizmy, ale też bolidy. Wszystko po to, aby uzyskać najlepsze możliwe czasy okrążeń.

Zgodnie z obowiązującymi regułami, kwalifikacje trwają 60 minut. Ta sesja podzielona jest na trzy części: Q1, Q2 i Q3. 

Q1

Na samym początku kwalifikacji do rywalizacji staje pełna pula 20 kierowców. Mają oni 18 minut na to, aby wyjechać na tor i zająć jak najwyższe miejsce. Jest to o tyle istotne, że po pierwszej sesji z dalszego ścigania odpada pięciu najwolniejszych kierowców.

Q2 

Po 8 minutach przerwy bolidy ponownie pojawiają się na torze. Druga część kwalifikacji ma na celu wyłonienie 10 najszybszych kierowców. Na uzyskanie jak najlepszego czasu okrążenia mają oni 15 minut.

Q3

Podczas trzeciej części kwalifikacji kibice mogą poczuć namiastkę prawdziwych emocji. Wówczas to o zajęcie pożądanego miejsca na polu startowym rywalizuje 10 najlepszych kierowców. Mają oni tylko 12 minut na to, aby zawalczyć o Pole Position, czyli pierwsze miejsce na linii startu wyścigu.

Królowa motorsportu ma własne zasady

zawody formula 1

Poza wspomnianymi wyżej zasadami, kwalifikacje w Formule 1 mają też kilka innych, mniej znanych przepisów. Jednym z najważniejszych jest tzw. parc ferme, czyli zasada parku zamkniętego. Za jej sprawą wraz z rozpoczęciem kwalifikacji zespoły nie mogą zmieniać ustawień bolidu ani przeprowadzać znaczących modyfikacji. Tym samym jeśli po zakończonej sesji mechanicy muszą zmienić silnik lub wykonać inną poważną naprawę, kierowca rozpocznie wyścig na końcu stawki lub w alei serwisowej. 

Co ciekawe, jeśli dany kierowca podczas kwalifikacji osiągnie zbyt słaby wynik, może wcale nie zostać dopuszczony do wyścigu. Mowa jest o regule 107%. Zasada ta polega na tym, że jeśli kierowca podczas sesji uzyska czas gorszy niż 107% czasu zdobywcy najlepszego okrążenia, zostaje zdyskwalifikowany z udziału w wyścigu. Ten przepis funkcjonuje niezmiennie od 2011 roku, a ostatnim razem został złamany w 2012 roku przed Grand Prix Australii. 

Profesjonaliści widzą więcej 

Z jakich praktyk korzystają kierowcy, aby uzyskać jak najlepszy czas okrążenia? Okazuje się, że jest kilka sztuczek, o których nie wszyscy mogą sobie zdawać sprawę. Jedną z nich jest tunel aerodynamiczny. Kierowcy Formuły 1 często próbują “schować się” za jadącym tuż przed nim bolidem, aby zmniejszyć opory powietrza. Tym samym nie tylko spalają mniejszą ilość paliwa, ale też mogą osiągnąć znacznie większą prędkość. 

Manewr ten można zaobserwować zarówno w kwalifikacjach, jak i podczas wyścigu. Wymaga on jednak niezwykłej precyzji, a także zdolnego duetu kierowców, którzy są w stanie współpracować dla dobra swojego zespołu. 

Między kwalifikacjami a wyścigiem

Odpoczynek i pełne skupienie. Zgodnie ze wspomnianą wcześniej zasada parku zamkniętego, po kwalifikacjach nie można niczego zmienić w ustawieniach bolidu. To oznacza, że następnego dnia kierowca korzysta z dokładnie tego samego pojazdu, co wcześniej. Tuż przed wyścigiem każdy z nich ma obowiązek stawić się na linii startu w przeciągu 15 minut. Jeszcze tylko okrążenie formujące i można zaczynać zabawę.