Primark zaprezentował rozbudowaną strategię zrównoważonego rozwoju

modaPrimark ujawnił założenia rozbudowanej strategii zrównoważonego rozwoju, mającej na celu redukcję ilości odpadów odzieżowych, zmniejszenie o połowę emisji dwutlenku węgla w łańcuchu wartości firmy i poprawę warunków życia ludzi, którzy wytwarzają produkty marki. 

Nowa strategia zobowiązuje międzynarodowego detalistę odzieżowego do zmiany sposobu, w jaki produkowane są ubrania marki, jednak nie zmieniając przy tym ich przystępnych cen i tym samym umożliwiając wszystkim dokonywanie bardziej zrównoważonych wyborów podczas zakupów.

W ramach nowych zobowiązań, firma zapewni, że do 2030 r. wszystkie jej ubrania będą wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskiwanych w bardziej zrównoważony sposób – obecnie odpowiadają one za 25 proc. całej odzieży sprzedawanej przez markę. Kolejnym dużym krokiem w tym kierunku będzie zmiana wszystkich męskich, damskich oraz dziecięcych t-shirtów o najniższej cenie, na takie, które wykonywane będą z bawełny pozyskiwanej w sposób zrównoważony już w następnym roku.

Primark dokona zmian we własnym procesie projektowania, by zapewnić że ubrania marki mogą być poddane recyklingowi po zakończeniu ich użytkowania, czego efektem będzie mniejsza ilość odpadów odzieżowych. Firma zobowiązuje się także do poprawy wytrzymałości swoich ubrań, w tym do pracy nad określeniem nowych wytycznych branżowych w zakresie trwałości wraz z WRAP, brytyjską organizacją charytatywną zaangażowaną w przyspieszenie przejścia przemysłu modowego w kierunku cyrkularności, aby klienci mogli dłużej nosić ubrania i cieszyć się nimi.

Komentując globalną prezentację strategii Paul Marchant, CEO w Primark, powiedział: “To nowy i ekscytujący etap w historii Primark. Naszą ambicją jest, by oferować klientom przystępne ceny, z których nas znają i za które nas kochają, a równocześnie  proponując im produkty wykonane w sposób bardziej przyjazny dla naszej planety i ludzi, którzy je tworzą. Wiemy, że tego właśnie chcą i oczekują od nas nasi klienci oraz współpracownicy.

“To jednak nie jest początek naszej podróży. Pracowaliśmy, by stać się bardziej zrównoważonym i etycznym biznesem przez ponad 10 lat. Jedna czwarta wszystkich sprzedawanych przez nas ubrań pochodzi już z asortymentu dostępnego pod marką Primark Cares – gamy produktów wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskanych w sposób bardziej zrównoważony. Nasze nowe zobowiązania oznaczają znaczne przyspieszenie tempa i zwiększenia skali zmian, co wymaga od nas innego sposobu myślenia o tym, jak prowadzimy działalność. Począwszy od tego, jak projektujemy i produkujemy nasze ubrania, aż po sposób, w jaki sprzedajemy je w sklepach. Nie znamy wszystkich odpowiedzi i wiemy, że nie możemy zrobić tego sami. Jesteśmy jednak zdeterminowani do podjęcia współpracy z branżą, by dokonywać realnych zmian na dużą skalę”.

Maciej Podwojski, Area Manager na Polskę, Słowenię oraz Czechy w Primark dodał: „Nasi klienci, również w Polsce, są coraz bardziej świadomi tego, że ich zrównoważone wybory mogą mieć w dłuższej perspektywie ogromne znaczenie. Dzięki naszym zobowiązaniom będziemy im to w stanie umożliwić, poszerzając w ciągu kolejnych lat naszą ofertę odzieży wykonanej z materiałów pochodzących z recyklingu oraz tych pozyskanych w bardziej zrównoważony sposób, jednocześnie utrzymując ceny, z których słyniemy. Nowa strategia nie zakłada jednak postępów tylko w tym zakresie, a zmianę w naszym podejściu do biznesu i mody jako całości, z czego jesteśmy bardzo dumni”.

Nowa strategia opiera się na pracy, jaką Primark wykonał w ciągu ostatnich 10 lat

Nowe zobowiązania zostały przygotowane także na podstawie konsultacji z ekspertami z całej branży. Obejmują zarówno działalność własną Primark, jak i cały globalny łańcuch dostaw firmy. Strategia rozszerza zobowiązania, które firma już podjęła jako sygnatariusz głównych inicjatyw branżowych, takich jak Textiles 2030 – projektu WRAP, mającego na celu przyspieszenie zmian w przemyśle odzieżowym i tekstylnym w Wielkiej Brytanii w kierunku cyrkularności oraz zmian systemowych. Firma współpracuje także z Fundacją Ellen MacArthur w ramach swojego zobowiązania, by wszystkie ubrania nadawały się do recyklingu już na etapie projektowania.

Oprócz zmiany sposobu, w jaki ubrania marki są produkowane, Primark będzie współpracował ze swoimi dostawcami, by zmniejszyć emisje dwutlenku węgla o połowę w ramach swojego łańcucha wartości, przyczyniając się do transformacji na poziomie branżowym. Firma wyeliminuje ze swojej działalności również plastik jednorazowego użytku, opierając się na pracy, jaką wykonała usuwając dotychczas ponad 500 milionów sztuk tego typu tworzyw.

Primark rozszerzy także swój Program Zrównoważonej Bawełny, największy jak do tej pory program tego typu w branży odzieżowej i będzie szkolił rolników w zakresie bardziej regeneratywnych praktyk rolniczych, w tym dotyczących mniejszego zużycia wody i środków chemicznych. Firma będzie działać w tym obszarze we współpracy z CottonConnect, wykorzystując wiodący w branży Kodeks Regeneratywny REEL w celu zwiększenia bioróżnorodności, dostosowania się do zmian klimatu i poprawy warunków życia rolników.

Detalista będzie opierać się na dotychczasowo podjętych inicjatywach w zakresie etycznego handlu oraz współpracy z porozumieniem ACT, by poprawiać życie osób, które szyją ubrania dla marki, poprzez dążenie do zapewnienia godziwej płacy pracownikom we własnym łańcuchu dostaw, a także inwestować w programy dające większe możliwości kobietom.

 “Wierzymy, że zrównoważony rozwój nie powinien być wyceniany tak, by mogli sobie pozwolić na niego tylko nieliczni. Wierzymy, że dzięki temu, kim jesteśmy, mamy szansę sprawić, że bardziej zrównoważone wybory w modzie staną się dostępne dla wszystkich” dodał Paul Marchant.

Primark wykorzysta 397 sklepów zlokalizowanych w 14 krajach, aby dzielić się z klientami większą ilością informacji na temat wprowadzanych zmian w ramach kampanii „How Change Looks”. Ułatwi również klientom samodzielne wprowadzanie zmian m.in. poprzez edukowanie ich w zakresie technik przedłużania „żywotności” ich garderoby – od umiejętności szycia, po wskazówki dotyczące prania.

Firma będzie corocznie raportowała o postępach

By dowiedzieć się więcej na temat samej strategii, a także dziewięciu zobowiązań, jakie podejmuje Primark w obszarach Ludzie, Planeta i Produkt zapraszamy do odwiedzenia strony: www.primark.com/howchangelooks

Primark wykorzystuje swoją globalną skalę i obejmuje zasięgiem działań cały swój łańcuch dostaw i własną działalność w celu realizacji nowej strategii i dziewięciu nowych zobowiązań w trzech kluczowych obszarach. Są to:

Wydłużenie żywotności ubrań – staniemy się przedsiębiorstwem bardziej zrównoważonym i działającym na zasadzie obiegu zamkniętego

  1. Ubrania w przystępnych cenach, zaprojektowane z myślą o trwałości – wzmocnimy trwałość naszych ubrań do 2025 r.
  2. Ubrania, które mogą zostać poddane recyklingowi – nasze ubrania będą z założenia nadawały się do recyklingu do 2027 r.
  3. Ubrania wykonane z włókien z recyklingu – wszystkie nasze ubrania będą wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskiwanych w bardziej zrównoważony sposób do 2030 r.

Ochrona życia na Ziemi – będziemy troszczyć się o naturę, zmniejszymy o połowę emisję dwutlenku węgla i będziemy eliminować odpady.

  1. Zmniejszenie o połowę naszego śladu węglowego – zmniejszymy o połowę emisje dwutlenku węgla w całym naszym łańcuchu wartości do 2030 r.
  2. Wyeliminowanie odpadów innych niż odzieżowe – wyeliminujemy tworzywa plastikowe jednorazowego użytku oraz wszystkie odpady nie odzieżowe do 2027 r.
  3. Przywrócenie różnorodności biologicznej – w ramach naszego Programu Zrównoważonej Bawełny przeszkolimy rolników w zakresie bardziej regeneratywnych praktyk rolniczych do 2030 r.

Poprawa jakości życia ludzi – będziemy chronić i poprawiać warunki życia oraz odporność ludzi, którzy szyją nasze ubrania.

  1. Tworzenie stabilności finansowej – będziemy dążyć do godziwej płacy dla pracowników łańcucha dostaw i wspierać ich w zakresie szkoleń z obszaru wiedzy finansowej oraz dostępu do ochrony socjalnej do 2030 r.
  2. Promowanie równych szans dla kobiet – będziemy wzmacniać pozycję kobiet w całym naszym łańcuchu dostaw poprzez rozwój umiejętności i wspierać je w zakresie eliminowania barier utrudniających awans do 2030 r.
  3. Poprawa zdrowia i dobrego samopoczucia – zapewnimy dostęp do skutecznych procedur składania skarg dla pracowników łańcucha dostaw oraz rozszerzymy dostępność wsparcia w zakresie dobrego samopoczucia psychicznego i fizycznego do 2030 r.

Dodaj komentarz