Rozwój opon do najbardziej innowacyjnych samochodów turystycznych na świecie

opony

Już w najbliższy weekend jedne z najbardziej innowacyjnych technologicznie samochodów wyścigowych świata po raz pierwszy staną do walki na torze. W Vallelunga we Włoszech odbędzie się inauguracyjny wyścig PURE ETCR. Jako partner-założyciel pierwszych na świecie mistrzostw w pełni elektrycznych samochodów turystycznych wielu marek, Goodyear miał za zadanie zaprojektować opony na miarę potrzeb elektrycznych maszyn o mocy 670 KM. Ale co dokładnie składa się na konstrukcję opon do najpotężniejszych samochodów turystycznych w historii motorsportu?

Samochody elektryczne biorące udział w wyścigu PURE ETCR mają napęd na tylne koła – niespotykany w samochodach turystycznych klasy światowej – oraz silnik elektryczny o mocy ciągłej 300 kW i maksymalnej 500 kW (670 KM). Rezultatem jest olbrzymi moment obrotowy wynoszący aż 960 Nm, który będzie można zaobserwować podczas weekendowych „bitew” na pełnej prędkości. W PURE ETCR nie ma długich wyścigów, tylko szybkie sprinty do samej mety na dystansie do 25 km.

Aby sprostać mocy 500 kW i błyskawicznie przekazywanemu momentowi obrotowemu silnika elektrycznego, zespół techniczny WSC Technology poprosił Goodyear o stworzenie dla PURE ETCR odpowiedniej opony z bieżnikiem. Dodatkowym wyzwaniem było wyprodukowanie jednej wersji, która mogłaby być używana w każdych warunkach pogodowych, co pozwoliłoby obniżyć koszty transportu i zmniejszyć ilość odpadów, a także pomogłoby w realizacji celów Goodyear i PURE ETCR w zakresie zrównoważonego rozwoju. Tak powstała wyścigowa opona Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR z bieżnikiem.

Spełnienie warunków

Bernd Seehafer, kierownik projektów technicznych Goodyear, wyjaśnia proces tworzenia specjalnie skonstruowanej opony w tak krótkim czasie: „Punktem wyjścia były arkusze danych WSC. Już wtedy widzieliśmy, że samochody są inne, cięższe (około 1700 kg) i mają większy moment obrotowy niż samochody wyścigowe z silnikami benzynowymi. Z tego punktu widzenia było jasne, że musimy zaprojektować oponę, która mogłaby się ścigać zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni, więc zajrzeliśmy do oferty opon drogowych Goodyear i stwierdziliśmy, że niedawno wprowadzony na rynek model Eagle F1 SuperSport może stanowić mocną podstawę dla naszej opony PURE ETCR.”

„Bieżnik jest bardzo podobny do opony Eagle F1 SuperSport, ale wiele detali zostało dostosowanych do nowego wyzwania. To samo dotyczy zastosowanych materiałów i charakterystyki opony. Formuła mieszanki jest połączeniem właściwości opon na suchą i mokrą nawierzchnię, stosowanych w wyścigach, ale dostosowano ją do konstrukcji i do i potrzeb ETCR.”

„Trudnym zadaniem było opracowanie mieszanki, która nadawałaby się do jazdy po mokrej i suchej nawierzchni. Zazwyczaj mamy po jednej specyfikacji na suchą i mokrą nawierzchnię. Trzeba wziąć pod uwagę wszystkie cechy opony, takie jak materiał, mieszanka, wzór bieżnika czy ogólne osiągi. Brzmi to łatwo, jednak opona wyścigowa, która potrafi wszystko, nie jest tak powszechna. Musieliśmy też połączyć pewne wcześniejsze ustalenia, ale jak na razie opona osiąga nasze cele na suchej nawierzchni i nadal jest w stanie jeździć na mokrej. Podstawowa zasada działania opony jest taka sama, jak w przypadku wzoru osobowego. Jednakże, w porównaniu z drogowym pierwowzorem wprowadzono inaczej rozłożone i sztywniejsze elementy, aby zapewnić dobre właściwości jezdne na torach wyścigowych dla cięższych samochodów PURE ETCR. Odporność na aquaplaning i właściwości w zakresie odprowadzania wody pozostają na dobrym poziomie, aby zapewnić użytkowanie na suchej i mokrej nawierzchni podczas całego okresu eksploatacji opony.”

Z drogi na tor i z powrotem

Nierozerwalny związek między jazdą po szosie i wyścigami jest podstawą filozofii Goodyear w motorsporcie i głównym powodem, dla którego Goodyear Racing jest także wyłącznym dostawcą opon do takich mistrzostw, jak Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA, WTCR – Puchar Świata FIA w Wyścigach Samochodów Turystycznych i NASCAR. Nowa wartość w postaci elektryfikacji wyścigów PURE ETCR oznacza, że Goodyear może kontynuować wdrażanie tych doświadczeń w oponach osobowych do najnowszych samochodów drogowych, a także tych, które pojawią się w przyszłości.

Xavier Gavory, dyrektor serii PURE ETCR wyjaśnia, że współpraca Goodyear z promotorem mistrzostw Eurosport Events oznacza znacznie więcej niż tylko dostawy opon. „Nikt nie ma takie trwałego rekordu sukcesów w światowym motorsporcie jak Goodyear” – mówi Gavory. „Goodyear i PURE ETCR wyznają wspólną filozofię zrównoważonego rozwoju. Wystawiając swoje opony do pojazdów elektrycznych na tak trudne warunki, jakie panują podczas tych zawodów, Goodyear może przyspieszyć proces pozyskiwania wiedzy i wykorzystać zdobyte doświadczenia w gamie opon drogowych.”

Wspólne cechy opon osobowych Goodyear i produktów wyścigowych PURE ETCR są kluczowe dla wszechstronności opony wyścigowej. W większości mistrzostw w motorsporcie zespoły mają do dyspozycji różne opony na suchą i mokrą nawierzchnię, czasem z dodatkowymi specyfikacjami „pośrednimi”, a bywa że i różne opony typu slick na różne warunki na suchej nawierzchni. Stworzenie opony wyścigowej, która spełniałaby wszystkie wymagania, jest nie lada wyzwaniem, dlatego połączenie osiągów szosowych z wyścigowymi było tak ważne. Oferta Goodyear dla klientów indywidualnych obejmuje opony przeznaczone do różnych zastosowań, ale wszystkie muszą sprawdzać się w różnych warunkach i środowiskach.

„Jeśli masz jedną oponę, która ma robić wszystko, przed tobą trudniejsze zadanie, ponieważ musisz reagować na różne wymagania.” – dodaje Seehafer. „Masz tylko jeden produkt, który możesz zmienić. Opona PURE ETCR Goodyear Eagle F1 SuperSport to nowatorska konstrukcja, dopasowana do charakterystyki tych potężnych elektrycznych samochodów turystycznych. Jesteśmy dumni, że ta opona w dużej mierze dzieli swoje DNA i rozwiązania techniczne z oponą drogową. Świadczy to o wartości naszej wiedzy wyniesionej z motorsportu dla rozwoju opon drogowych.”